شرکت نیک بینش کارن با 12 سال سابقه کار در زمینه استاندارد مخازن تحت فشار به عنوان شرکت بازرسی دیگ بخار و دیگ آبگرم شخص ثالث جامع ترین ارزیابی و بازرسی را در صنعت مخازن تحت فشار داشته است.

بر اساس استاندارد مخازن تحت فشار بخش ASME Code VIII، مخازن تحت فشار ظروفی برای مهار فشار داخلی و خارجی می باشد. این فشار ممکن است از یک منبع خارجی، و یا با استفاده از گرما از یک منبع مستقیم یا غیر مستقیم، و یا هر ترکیبی از آن به دست آید.

استاندارد مخازن تحت فشار

مخازن تحت فشار به مخازنی گفته می‌شود که برای نگهداری و یا انجام فرآیندهای شیمیایی مایعات و یا گازها (سیالات) در فشاری بالاتر از فشار محیط مورد استفاده قرار می‌گیرند و توانایی مقاومت در برابر فشار داخلی، فشار خارجی وخلاء داخلی را دارا می‌باشند.
مخازن تحت فشار در کل می‌توانند به شکل کروی، استوانه‌ای و مخروطی ساخته شوند. مخازن کروی یا استوانه‌ای برای مقاومت در برابر فشارهای بالا به کار می‌روند.
این نوع مخازن جهت نگهداری بوتان و پروپان و گاز مایع و بنزین‌های سبک و به طور کلی مواد شیمیایی سبک کاربرد دارد.

مخازن تحت فشار در صنعت پتروشیمی و نفت و همچنین اغلب صنایع اصلی نظیر نیروگاه‌ها از کاربرد خاصی برخوردار هستند.
نمونه‌های دیگر از کاربرد آن می‌توان مخازن تحت فشار استوانه‌ غواصی، برج‌های تقطیر، راکتورهای هسته‌ای، زیر دریایی و کشتی، مخازن پنوماتیکی و هیدرولیکی تحت فشار و مخازن ذخیره گاز مایع، مانند آمونیاک، کلر، پروپان، بوتان نام برد.
مخازن تحت فشار مطابق با کد استاندارد ASME SEC VIII به مخازنی گفته می‌شود که فشار طراحی داخل آن بین 7/14 تا 3000 پوند بر اینچ مربع (1تا 206 بار) باشد.
این مخازن برای نگهداری و یا انجام فرآیندهای شیمیایی مربوط به مایعات ویا گازها می‌باشند که توانایی مقاومت در برابر فشار داخلی و یا فشار خارجی و خلاء داخلی را دارا هستند.
ASME Boiler and Pressure Vessel Code (استاندارد ASME دیگ بخار و فشار مخزن) که یک استاندارد پیشرو در تجهیزات و اجزای تحت فشار در سراسر جهان است ، الزاماتی را برای گواهینامه تولید کننده و تضمین کیفیت فراهم می کند.
این قوانین برای طراحی ، مواد ، ساخت ، بازرسی ، آزمایش و عملکرد دیگ‌های بخار و مخازن تحت فشار
(از جمله دیگ‌های بخار ، دیگ‌های گرمایش ، اجزای تأسیسات هسته‌ای ، مخازن تحت فشار پلاستیکی تقویت شده با فیبر و مخازن حمل و نقل) تعیین می‌کند.

انواع مخازن تحت فشار از نظر نوع عملکرد :

1. مخازن از نوع Fired مانند دیگ‌های بخار یا بویلرها که از طریق کوره و یا مشعل گرم می‌شوند.
2. مخازن از نوع Unfired که مثل مخازن نگهداری هیدروژن و اکسیژن می‌باشند.

مخازن تحت فشار در ایران به شکل استوانه‌ای یا کروی ساخته می‌شوند که عمدتا جنس متریال مورد استفاده در بدنه مخزن از فولاد با مشخصات A516-Gr70 می‌باشد.
این متریال از نوع فولاد کربنی با دمای کاری متوسط و پایین می‌باشد.
ولی بطور کلی در ساخت مخازن تحت فشار از فولادهای کربنی و کم آلیاژ استفاده می‌گردد.
برای سیستم پایپینگ از فولاد ASTM A106 (لوله‌های بدون درز) و برای فلنج‌ها از فولاد ASTM A105 استفاده می‌شود.

معمول‌ترین روش ساخت مخازن تحت فشار، ساخت آن به صورت استوانه‌ای با دو عدسی در دو انتهای آن می‌باشد.
مخازن تحت فشار بسته به نوع کاربرد آن‌ها می‌توانند بطور افقی بر رویس Saddle و یا بصورت عمودی بر روی Skirt قرار گرفته و نصب گردد.
مخازن تحت فشار براساس پارامترهای مختلف فنی از قبیل فشار، درجه، حرارت، نوع فولاد مصرفی، حجم مورد مصرف، تاثیر عوامل جوی از قبیل باد و برف و باران و زلزله، عمر مفید و مقدار مقاومت در برابر خوردگی و سایش مصالح و مواد مصرفی طراحی می‌شود.
فشار مخازن با توجه به استاندارد (ASME Code) با ضخامت، تنش مجاز مواد مصرفی و شرایط و امکانات جوشکاری ارتباط دارد.

انجام تست و بازرسی با کیفیت جهانی تنها هدف شرکت نیک بینش کارن در حوزه فعالیت خود و به خصوص بازرسی دیگ بخار / آبگرم و سایر تست مخازن تحت فشار می باشد. جهت درخواست بازرسی و تست دیگ بخار  و یا تست مخازن تحت فشار، صدور گواهی سلامت به بخش تماس با ما مراجعه نمایید.

سوالات متداول بازرسی دیگ بخار و مخازن تحت فشار

1) حداکثر زمان بازرسی ادواری دیگ بخار و آبگرم چقدر می باشد ؟
حداکثر زمان بازرسی ادواری مطابق با آیین نامه حفاظتی مولد بخار و دیگ های آبگرم 1 سال می باشد .

2) تست های الزامی برای بازرسی ادواری دیگ بخار و آبگرم چیست ؟
تست ضخامت سنجی و هیدرواستاتیک به همراه بازرسی از تجهیزات ایمنی و بررسی صحت عملکرد آنها جزء تست های الزامیست

3) آیا دیگ بخار نیاز به ‍‍‍پلاک استاندارد دارد ؟
مطابق با آیین نامه حفاظتی مولد بخار و دیگ های آبگرم تمامی دیگ های ساخته شده می بایست از یک شرکت بازرسی که مورد تایید مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در زمینه دیگهای بخار و آبگرم پلاک استاندارد دریافت کرده باشند در غیر این صورت دستگاه توسط بازرسین و بیمه مورد قبول واقع نمی گردد .

4) آیا دیگ های بخار و آبگرم هنگام بازرسی ادواری باید از مدار خارج شود ؟
بله ، دستگاه باید از مدار خارج شود و ضروریست درب های جلو و عقب باز شود و همچنین دیگ پر از آب و سرد باشد .

5) چه تجهیزاتی در دیگ بخار و آبگرم نیاز به کالیبراسیون دارد ؟
سوپاپ اطمینان و مانومتر جزء تجهیزات حساسی هستند که ضروریست به صورت سالیانه توسط یک آزمایشگاهی که در این زمینه مورد تایید مرکز ملی تایید صلاحیت ایران می باشد و دارای گواهینامه 17025 می باشد ، بررسی و گواهینامه کالیبراسیون آنها صادر شود .

6) سوپاپ اطمینان در چه فشار باید عمل کند ؟
ضروریست سوپاپ اطمینان حداکثر 10% الی 15% بالاتر از فشار کاری عمل کند و براین اساس تنظیم شده باشد .