• کرج، عظيميه، بلوار شريعتی، جنب پمپ بنزين ساختمان افرا، پلاک ۵۷، طبقه ۲، واحد ۸

نحوه اندازه‌گیری مقدار اهمی چاه ارت و تست آن

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که چه لزومی برای تست چاه ارت پس از اجرای آن وجود دارد؟‌ شاید در گذشته پس از اجرای چاه ارت توسط یک سیم و لامپ 200 وات چنین کاری انجام می‌شد. بدین معنا که یک سر سیم فاز به لامپ و سر دیگر سیم به قسمت دیگر لامپ متصل می‌گشت. در این تست، زمانی که چراغ روشن می‌شد، به معنای درست عمل کردن چاه ارت بود، اما امروزه روش تست چاه ارت به طور کلی تغییر پیدا کرده و بسیار دقیق‌تر از قبل شده است.

حالا که کمی با بحث تست چاه ارت آشنا شدیم، بیاید با یک سوال موضوعمان را آغاز کنیم؟ مفهوم تست چاه ارت چیست و به چه اقدامی گفته می‌شود؟

در حقیقت به فرایند محاسبه مقدار اهمی چاه ارت، تست چاه ارت گفته می‌شود. اما این محاسبه بسیار دقیق بوده و نمی‌تواند فقط با یک لامپ 200 واتی و سیم متصل به آن، به طور دقیق محاسبه شود. چرا که این کار باید طبق دستورالعمل‌های استاندارد بین‌المللی IEEE81 انجام شود. طبق این دستورالعمل سیستم ارتینگ، باید به استفاده از دستگاه‌های مخصوص اندازه‌گیری ارت سنج انجام شود. این روش می‌تواند به سه شکل میله‌ای، عمقی و یا سطحی صورت بگیرد.

اما به طور کلی، چنین فرایندی کاملا دقیق بوده و باید با استفاده از دستگاه‌هایی که نام بردیم، انجام شوند. در غیر این صورت، فرایند بازرسی چاه ارت طبق استاندارد انجام نشده و دچار ایراد خواهد شد.

چند روش برای تست چاه ارت وجود دارد؟

در بالا راجع به روش استاندارد تست چاه ارت توضیح دادیم و گفتیم که این فرایند توسط دستگاه ارت سنج یا همان ارت تستر انجام می‌گیرد. اما به طور کلی از دو روش رایج برای این کار استفاده می‌شود که به شرح ذیل است:

  1. اندازه‌گیری سه سیمه
  2. اندازه‌گیری ارت مرده

آشنایی با تست چاه ارت به روش اندازه‌گیری سه سیمه

یکی از روش‌هایی که در استاندارد IEEE81 تاکید زیادی به انجام دادن آن شده، اندازه‌گیری سه سیمه بوده است. اگر بخواهیم به زبان ساده این روش را توضیح بدهیم باید بگوییم که در اندازه‌گیری سه سیمه معمولا پراپ سبز رنگ دستگاه ارت تستر به چاه ارت وصل می‌شود. سپس پراپ زرد رنگ دستگاه ارت تستر، توسط یک میله 20 سانتی‌متری به زمین کوبیده می‌شود که باید فاصله آن از چاه ارت 5 تا 10 متر باشد. میله دوم قرمز رنگ هم دقیقا با همین فاصله از چاه ارت قرار می‌گیرد که وظیفه آن کنترل میزان تزریق جریان را در دستگاه ارت تستر است.

قابل به ذکر است که تمامی فرایند کوبیدن میله‌های زرد و قرمز به داخل زمین باید در یک راستا و به صورت خط مستیم شکل بگیرد. چرا که این کار برای به دست آوردن عدد اهمی دقیق نیاز است.

توجه داشته باشید که تمامی این اقدامات باید قبل از روش کردن دستگاه ارت تستر انجام شود و پس از پایان آن می‌‌توانید دستگاه را روشن کنید. در ابتدا می‌توان سلکتور دستگاه ارت تستر را روی ولتاژ قرار داده و سپس رنج اهمی دستگاه را روی مقاومت مشخص کرد. سپس می‌توان مقدار ولتاژ را قرائت کرده و به دقت آن را بررسی کرد. چرا که این مقدار باید زیر 10 ولت باشد. این کار برای آزمودن نحوه عملکرد الکترودهای کوبیده شده داخل زمین و همچنین درست بودن دستگاه انجام می‌شود.

حالا نوبت به تنظیم سلکتور اهمی دستگاه می‌رسد. اصولا برای اولین بار مقدار باید زیر 20 اهم قرار داده شده و سپس عدد به دست آمده قرائت شود. این عدد می‌تواند عدد صحیح یا همان عدد اعشاری باشد. توجه داشته باشید که اگر مقاومت چاه از محدوده 20 اهم بالاتر برود، باید سلکتور اهمی دستگاه را زیر 200 اهم بیاورید و سپس اندازه آن را بخوانید. بعد از آن می‌توانید با استفاده از همین روش سلکتور دستگاه را روی 2000 اهم قرار داده و سپس عدد به دست آمده را قرائت کنید.

تست چاه ارت

تست چاه ارت

آشنایی با تست چاه ارت به روش اندازه‌گیری ارت مرده

معمولا از این روش برای مناطقی استفاده می‌شود که امکان کوبیدن میله به داخل زمین وجود ندارد. از این روی، در چنین روشی از سیم مخصوص اندازه‌گیری استفاده می‌شود تا مقدار اهمی چاه ارت محاسبه گردد. روش انجام این کار شباهت زیادی به شیوه سه سیمه دارد. چرا که دقیق به همان روش پراپ سبز به سر چاه ارت وصل شده و پراپ دوم که همان سیم مخصوص اندازه‌گیری ارت مرده است هم به نقطه P و C دستگاه وصل می‌گردد.

 لازم به ذکر است که سر پراپ دوم دو فیش به هم متصل شده دارد که از این طریق می‌تواند به دو نقطه دستگاه متصل گردد. پس از آن سر گیره‌ای سیم به یکی از تجهیزات چاه ارت یا سیم نول متصل شده و طبق روشی که در بالا توضیح دادیم، اعداد تنظیم و قرائت می‌شوند. همان‌طور که گفتیم تنها تفاوت میان این دو روش استفاده کردن از سیم به جای میله است. اما گفته می‌شود که روش سه سیمه بسیار دقیق‌تر بوده و اعداد به دست آمده را کاملا درست و بدون اشتباه نشان می‌دهد. این روش از لحاظ استاندارد IEEE81 هم بیشتر مورد تایید است.

هزینه اندازه‌گیری مقدار اهمی چاه ارت و صدور تایید آن

هزینه تست چاه ارت و صدور تاییدیه آن برای بناهای تجاری و یا مسکونی دقیقا به تعداد حلقه‌های چاه ارت بستگی دارد. به همین دلیل هزینه نهایی هم می‌تواند در هر چاهی کاملا متفاوت باشد. برای استعلام هزینه این فرایند، شما می‌توانید با واحد پشتیبانی ما تماس حاصل فرمایید. برای محاسبه هزینه تست چاه ارت و صدور تاییدیه شهری بازی‌ّها هم دقیقا این موضوع بستگی به تعداد حلقه‌هایی خواهد داشت که قرار است در چاه ارت شهر بازی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

همچنین تعداد دستگاه‌های شهر بازی هم می‌تواند روی هزینه کلی تاثیر داشته باشد.

برای اطلاع از این هزینه هم می‌توانید با ما تماس بگیرید. در رابطه با تست و اندازه‌گیری سیم ارت و صدور تاییده کارخانه‌های صنعتی هم باید بگوییم که تعداد هر انشعاب الکتریکی کارخانه‌ها، می‌تواند روی هزینه کلی تاثیر داشته باشد. البته، بدون شک، تعداد حلقه چاه ارت کارخانه‌ها هم روی قیمت نهایی، بی‌تاثیر نخواهد بود.

برای استعلام هزینه‌های تست چهار ارت و صدور تاییدیه کارخانه‌ها هم بهترین راه، تماس با ماست. لازم به ذکر است که در برخی پروژه‌ها ممکن است تاییدیه چاه ارت به سفارش کارفرما برای مرحله بعد موکول شده و فقط تست چاره ارت انجام شود. برای دریافت قیمت دقیق همین الان تماس بگیرید.

سوالات متداول

کاربرد تست چاه ارت چیست؟

معمولا برای محاسبه مقدار اهمی چاه ارت، از این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطابق استاندارد عدد اهمی در تست چاه ارت باید چقدر باشد؟

این مقدار برای چاه ارت مربوط به تجهیزات الکتریکی زیر 5 اهم و برای تجهیزات مخابراتی، میکروپروسسوری، کامپیوتری و الکتریکی هم زیر 2 و برای صاعقه‌گیر هم باید زیر 10 باشد.

مقدار مقاومت اهمی چاه ارت ساختمان‌های مسکونی باید چقدر باشد؟

معمولا به دو روش مقدار مقاومت اهمی چاه ارت ساختمان‌های مسکونی در نظر گرفته می‌شود. روش اول بر اساس مقاومت اهمی مستقل چاه ارت و روش دوم هم بر اساس کلیه همبندی‌های ساختمان در نظر گرفته می‌شود. در روش اول مقدار مقاومت، باید این که در بسیاری از فرمول‌های الکتریکی کتب مختلف 22 اهم ذکر شده،‌ اما می‌تواند زیر 10 اهم باشد. اما اهمیت محاسبه به روش دوم بسیار مهم است. چرا که این موضوع هم در آیین‌نامه حفاظتی تاسیسات الکتریکی کارگاه‌ها و هم در مبحث 13 نظام مهندسی و مراکز صنعتی، وزارت کار و رفاه اجتماعی و همچنین کارخانه‌جات، قید شده و با در نظر گرفتن همبندی مجموعه و مصرف‌کنندگان، محاسبه می‌گردد.