نحوه بازرسی چشمی جوش VT

بازرسی چشمی جوش با تکنیک بازرسی مستقیم انجام می شود. در این حالت حداکثر فاصله چشم بازرس از سطح قطعه مورد آزمايش 60 سانتی متر و حداقل زوايه ديد 30 درجه است.

بازرسی چشمی جوش

بازرسی چشمی جوش

ابزار لازم جهت انجام تست VT ( بازرسی چشمی جوش)

در بازرسی چشمی از چراغ قوه ، لوکس متر ، گیج های جوشکاری ، کولیس ، متر ، خط کش ، گچ های حرارتی ، ترمومتر، مارکر و … استفاده می شود.
تست غیر مخرب VT
بازرسی چشمی جوش همان طور که از اسم آن پیداست یک تست غیر مخرب بوده و بدون تخریب و آسیب به قطعه عیوب ظاهری را مشخص می کند .

اصول بازرسی چشمی جوش

در زمان بازرسی چشمی جوش باید نور كافي فراهم باشد و در صورت نياز می توان از چراغ قوه و منابع نوري مناسب استفاده نمود. حداقل ميزان روشنایی لازم روی سطح مورد بازرسی در سازه¬های فلزی یا قطعات معمولی باید 750 لوکس و برای بازرسي قطعات حساس و يا سیستمهای تحت فشار همچون مخازن و لوله کشی¬های صنعتی 1000 لوکس است.

نحوه بازرسی چشمی جوش

قبل از شروع تست VT سطح مورد تست باید از هرگونه آلودگی از جمله رطوبت ، چربی ، رنگ ، پوشش ، سرباره جوش ، پاشش ، لکه قوس ، لایه اکسید و غیره که مانع از رویت کامل جوش بوده و باعث کاهش دقت بازرسی می¬شود تمیز گردد. برای این کار می توان از برسکاری ، سنگزنی و یا مواد شوینده (حلال) استفاده نمود، به شرطی که در سایر مدارک کاربری پروژه استفاده از آنها منع نشده باشد.

موارد استفاده تست VT

بازرسی چشمی جوش

بازرسی چشمی جوش

تست VT بعد از جوشکاری و قبل از انجام دیگر تست های غیر مخرب جوش مانند تست PT ، تست MT ، تست UT ، تست RT و….. به عنوان اولین و مهمترین بازرسی می باشد .
پروسه انجام تست چشمی جوش
بازرسی جوش مطابق با طرح کنترل کیفیت پروژه (QCP) در سه مرحله اصلی شامل قبل، حین و پس از جوشکاری و به شرح زیر انجام می شود.

1) بازرسی قبل از جوشکاری
– بررسی و مطالعه نقشه‌ها، استانداردها و مشخصات فنی پروژه
– بررسی روش جوشکاری (WPS) و تاییده آن (PQR) و صلاحیت جوشکارها (WPQ)
– تعیین و استقرار ایستگاه‌های بازرسی (Hold Point)
– بررسی مدارک مواد پایه و مواد مصرفی جوشکاری و مطابقت آن با اسناد پروژه
– بازرسی کیفیت و نحوه انبارش مواد اولیه و مواد مصرفی جوشکاری
– بازرسي محلهای برشکاری ، مونتاژ و همراستايي اتصالات شامل : ضخامت، ابعاد قطعات برشکاری شده ، زاويه شيار ، فاصله شكاف ريشه ، همراستايي اتصال ، پشت بند ، تميز كاري اتصال ، خال جوش ها ، دمای پيش گرم(در صورت نیاز) و …

بازرسی چشمی جوش

بازرسی چشمی جوش

2) بازرسی حین جوشکاری
– کنترل دمای پیش گرم و بین پاسی
– کنترل انطباق کار با روش جوشکاری WPS
– بازرسی کیفیت پاس ریشه جوش
– بازرسی لایه‌های جوش و تمیز کاری بین پاسی
– کنترل دمای بين پاسي
– کنترل ترتیب و توالی جوشکاری
– بازرسي نحوه شیار زنی طرف دوم قبل از جوش پشت درز (جوشهاي دو طرفه يا جوش پشتي)
– بررسی اجرای آزمایشهای غیرمخرب و یا عملیات حرارتی بین پاسی
3) بازرسی بعد از جوشکاری
– بازرسي كيفيت سطح و در صورت دسترسی ریشه جوش و شناسایی ناپیوستگی¬های ظاهری مانند : تخلخل، ذوب ناقص ، نفوذ ناقص، بريدگي كنار جوش، عدم پرشدگي، سررفتگي، ترك، گرده اضافی جوش، ناخالصي های فلزي و غير فلزی، پاشش، لکه قوس و . . . بر اساس معیارهای پذیرش پروژه
– اندازه گیری و کنترل ابعاد جوش بر اساس نقشه¬های جوشکاری و روش جوشکاری
– کنترل ابعادي قطعات ساخته شده بر اساس نقشه¬های کارگاهی و استاندارد کاربردی
– بررسي اجرای الزامات بعدي مانند آزمایشهای غیر مخرب و یا عملیات حرارتی درصورت نیاز
– پی گیری تعمیرات در صورت نیاز و انجام بازرسی مجدد
– تهیه و ارایه گزارش بازرسی چشمی جوش
تفسير و گزارش بازرسی چشمی جوش VT
ارزيابي بر اساس ناپیوستگی¬ها و یافته¬ها بازرسی در مراحل سه¬گانه و معیارهای پذیرش انجام می¬شود و توسط بازرس سطح 2 تایید می شود.
رواداریها و حدود پذیرش بازرسی چشمی جوش VT
استاندارد پذيرش جهت ارزيابي ناپیوستگی¬های یافته شده در بازرسی چشمی جوش بر اساس نوع سازه و مدارک فنی پروژه از استانداردها انتخاب می شود ، مگر در اسناد قراردادی و یا مشخصات فنی پروژه مواردی غیر از آن الزام شده باشد.

معیار پذیرش در بازرسی چشمی جوش VT

بازرسی چشمی جوش

بازرسی چشمی جوش

معیار پذیرش بازرسی جوش VT در سازه¬های ساختمانی بر اساس استاندارد AWS D1.1
معیار پذیرش بازرسی جوش VT در مخازن ذخیره بر اساس استاندارد API 650
معیار پذیرش بازرسی جوش VT خط لوله API 1104

سوالات متداول:

صلاحیت اینکه کار یک جوشکار خوب است یا خیر با چه چیزی بررسی می شود ؟

اگر جوشکار در سایت شما حضور دارد می توانید با اخذ گواهینامه صلاحیت جوشکاران Welder Qualification Test ( WQT ) از یک شرکت بازرسی دارای صلاحیت از سازمان ملی استاندارد از توانایی انجام جوشکار در آن موقعیت اطمینان حاصل کنید و اگر می خواهید یک جوشکار استخدام کنید علاوه بر بررسی اینکه آیا جوشکار مورد نظر گواهینامه صلاحیت جوشکار را دارد یا خیر می توانید با یک کار عملی و بازرسی آن قطعه به این موضوع پی ببرید .

قبل از انجام جوشکاری به چه چیزهایی احتیاج داریم ؟

1) انتخاب استاندارد مرجعی که طبق آن قصد جوشکاری داریم ( Standard ) 2) تهیه دستورالعمل برای موقعیت جوش ها ( Welding Procedure Specification – WPS) 3) اطمینان از درست بودن دستورالعمل جوش (WPS ) با تهیه ( Procedure Qualification Record – PQR ) حاصل می شود

از این مطلب هم بازدید کنید: بازرسی جوش