آماده سازی چاه آسانسور

در هنگام آماده سازی چاه آسانسور و کارهای اجرائی نیاز به دسترسی دقیق به اندازه و ابعاد مورد نیاز آسانسور در چاه می باشد که در این راستا نیاز به نقشه های زیر دارد :

  • پلان چاهک و نقشه سازه کف آن
  • مقطع برش طولی از چاه با قید اندازه های کامل از تراز کف چاهک تا زیر سقف موتورخانه
  • پلان محل استقرار نیروی محرکه در موتورخانه به همراه سوراخ های محل عبور سیم بکسل ها و جزئیات آن ها

دیواره چاه آسانسور و تیغه ی پوشاننده آن می تواند به روش های متفاوتی با مصالح متنوعی اجرا شود.
جدا از نوع مصالح سازه آن، دیوارکشی باید بتواند نیروهای استاتیکی و تأثیرات داینامیکی ناشی از وزن و حرت کابین و ارتعاش موتور را در مقابل زلزله و حریق تحمل کند.
از آنجا که آسانسورها در حین کارهای عادی و در مواقع اضطراری باید ایمن باشند ،
سیستم های آسانسور و ساختمانی که از این سیستم ها پشتیبانی می کند به شدت توسط کدهای ساختاری تنظیم می شوند.
برخی از ملاحظات کلیدی مربوط به الزامات مقاومت در برابر آتش (برای شافت ها ، فضاهای ماشین آلات و لابی های آسانسور) ،
نیازهای تهویه بالابر ، نیازهای دسترسی ، محدودیت های تجهیزات خارجی، الزامات تهویه مطبوع،
نیازهای لوله کشی، الزامات مهار آتش، عملیات آتش نشان اضطراری، الزامات اعلام حریق
و نیازهای الکتریکی اگرچه بخش‌های کد ساختمان که این الزامات را تنظیم می کنند گسترده و پیچیده هستند ،

چاه آسانسور

چاه آسانسور فضایی از داخل آسانسور است که کابین و وزنه تعادل در داخل آن حرکت می کننند.
ابعاد چاه آسانسور بر اساس ظرفیت و بخش های چاهک و بالاسری آن نیز متناسب با سرعت کابین تعیین می شود و هر یک از چاه ها می تواند از این نظر متفاوت  باشد.

سازه دیواره چاه می تواند از مصالح ساختمانی ( آجری)، بین مسلح، پنل های گچی، شیشه های مقاوم باشد و در آسانسورهای نماباز (پانورامیک) فاقد دیوار است.
مصالح مورد استفاده در ساخت پوشش دیوار سازه پاه آسانسور بر حسب نوع آن در خارج از ساختمان یا در داخل می تواند متفاوت باشد.

توصیه های مهم در آماده سازی و اجرا چاه آسانسور

  1. ورودی آسانسورها ( درب های طبقات ) باید هم سطح با کف طبقات باشد.
  2. در داخل چاه آسانسورها کانال – لوله آب – لوله فاضلاب – کابل برق – سیم های آنتن مرکزی و وسایل آتش نشانی نبید عبور کند.
  3. دیوار چاه باید کاملاً صاف و از مواد غیر آتش زا و بدون هیچگونه حفره و روزنه ای باشد.دیوار چاه نباید گرد و غبار ساز باشد.
  4. کلیه آماتورهای زائد موجود بر سطح دیوار چاه باید جمع آوری و پاکسازی گردد.
  5. کلیه هن آلات داخل چاه باید به  وسیله ضدزنگ پوشیده شود
  6. مشخصات محل استقرار پلیت ها و اندازه آن ها توسط شرکت نصاب آسانسور باید ارائه گردد.
  7. فواصل بین ای پلیت ها نباید از 2 متر بیشتر باشد.
  8. در صورتی که در چاه بتنی آسانسور، نوار فلزی ( پلیت سرتا سری 9 ر دیوارها تعبیه نشده باشد، برای اجرای آهن کشی جهت نصب براکت های ریل کابین و ریل وزنه باید با استفاده از رول بلت و نصب پلیت مناسب اقدام شود.
  9. سنگ کاری کف در قسمت جلو درب ها نیز باید پس از نصب دربها انجام شود.
  10. برای شروع عملیات آهن کشی یا نصب ریل ودرب، کف چاه آسانسورها باید کاملاً تخلیه و پاکسازی شده باشد.